Formava part
dels premis de poesia Art Jove 2006, quan va caure a les meves mans
el poemari de Ma Antònia Massanet, Disseccions emocionals, on
el bot qualitatiu pel to poètic que presentava li va fer mereixedora
del premi organitzat pel Govern de les Illes Balears d'aquell any.
Els membres dels jurat estàrem d'acord en què aquell poemari
transmetia una saba innovadora, arriscada, jovenívola i si voleu
provocadora. Ja s'hi endivinava la temàtica de l'anatomia dels
cossos, la flaire vital de la poesia amorosa, la recerca biològica
cap a l'exploració física i natural. Un premi merescut per tota una
declaració de principis, que la va fer mereixedora de ser inclosa
dins la tradició literària catalana.
Però no us
cregueu que el periple poètic de Ma Antònia començava amb la
tímida presentació d'un poemari a un premi. No, abans ja havia
vengut a Capdepera, havia recitat en el Bar Simbad, a prop de Son
Moll, on tot encara s'estructurava. De llavors ençà, la trajectoria
de la poetessa artanenca ha estat un no aturar, ja que ha participat
activament a nombrosos recitals a Mallorca i a Barcelona, ha dirigit
el festival de poesia POESART, que ha duit la poesia al poble de
d'Artà, tornant-la al lloc on pertanyia: al carrer, a indrets tan
sorprenents com un mostrador d'una tenda o el mateix teatre. Artà ja
té un festival de poesia consolidat que el dignifica, i la promotora
fou na Ma Antònia. També la record per haver format part del
curmetratge "Som elles", que presenta les veus femenines
capdavanteres de la poesia mallorquina actual. També la podem
relacionar amb un grup de poetes actuals nascuts a la dècada dels
vuitanta que tracta sense prejudicis els temes d'amor i sexe, que diu
amb una sinceritat aclaparadora, que cerca dintre cada espasme vital
i el transmet. Em venen al cap poetes com Glòria Julià, Lucia
Pietrelli o Pau Vadell, alguns d'ells tenen en comú, a part
d'aquesta desinhibició alhora d'escriure sobre aquests temes abans
esmentats, un tractament del llenguatge força arriscat, amb girs
violents i sorprenents, i amb llibertat creativa, que si em permeteu
apuntar, crec que és el moll de l'ós de la poesia o al manco cap a
on ha d'anar. I ells i elles s'hi tiren de cap, a més de mostrar la
poesia com un art actiu, on el recital és important i la poesia com
diu Deleuze, és allà, sense haver de tocar res.
En el llibre
El moll de l'os, la poesia de Maria Antònia segueix aquesta
recerca anatòmica, però el llenguatge és més madur, més
consolidat, amb expressions i metàfores pròpies del seu univers
personal, on l'amor el desamor i el sexe apareixen vists des del
prisma d'una sensibilitat i una sensualitat notables, on és
important la relació amb l'estimat, però també el diàleg d'una
mateixa amb el món.
Diuen de
Batec que rep influències de Deleuze i d'Spinoza, jo de
Deleuze hi relación aquella intenció que tota obra d'art o de
ciència ens ha de salvar del caos, ens ha d'estructurar. Així com
segueixo la trajectòria de Ma Antònia m'anadono que s'ha produït
aquesta estructuració davant del caos, però sense que la poetessa
tingués por a entrar-hi, perquè des de la distància, sempre l'he
vista com una veu valenta, capaç de dur la poesia a enjondre,
onsevulla, però que ha aconseguit el merescut mèrit de la
consolidació. Dels dos filòsofs se la relaciona pel tractament del
cos a la poesia.
No és
novetat el tema del cos a l'art. Ja Leonardo Da Vinci, amb els seus
estudis de proporcionalitat dels cossos i els seus esboços i
dibuixos ens dona a entendre la importancia capdal de l'anatomina a
la ciència. Hem de recordar també el conegut quadre de Rembrant
"Lliçó d'anatomia", on es veu un conjunt de científics
observant des de clarobscurs la dissecció d'un cos humà. Ma Antònia
també dissecciona les paraules i s'arrisca a tractar aquest tema tan
controvertit i que ja aixecà polèmica en l'època barroca. Hem
d'apuntar que els fins dibuixos que acompanyen els seus llibres
tracten també el tema esmentat i ens acompanyen així pel camí de
la descoberta.
I és que el
tractament dels temes com l'alegria o la tristesa, porten cap a la
perfecció dels cossos, com subrallava el pensador Spinoza, qui ens
parla de la il·lusió de la llibertat de l'home i del tractament de
la Divinitat front a la Natura, on el nostre cos es rebel·la com a
objecte d'estudi, sense oblidar la dualitat cos-ànima, també
tractada pel filòsof barroc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada