Caravel·la
és el bell poemari de Antònia M. Fiol, un llibre d'autopublicació,
que surt de la mida normal dels llibres de poemes i és concebut com
a objecte artístic amb coberta blanc i autorretat en marca d'aigua;
un d'aquests exemplars és una mica més gran del que habitualment
estem acostumats.
En el poemari
apareix la nau com a una metàfora de l'amor. A l'embarcació hi ha
diferents tripulants, que pertanyen a la realitat quotidiana de la
poetessa llucmajorera: sabates vermelles de xarol, de tacó alt,
botes punkies...Sempre amb els peus a terra (tot i que rebels com els
d'un Hermes enutjat), però navegant amb el vaixell de la poesia com
si del millor grumet es tractés, amb paraules ben planeres, de
versos senzills, amb els que expressar un estat d'ànim, o un
enyorament, o el desamor; tot des de la tendresa i la solitud
personal i única de l'autora, que no s'està de dir-nos que el que
cal és estimar-se a un mateix "estima't, avui que ningú no
t'estima", així acaba el llibre, amb una contundència
aclaparadora.
L'evolució
del poemari passa pel poema curt, sense estridències, i també per
un poema més complex, de to melancònic, que evoca un passat millor,
des de una realitat urbana, on apareixeran cotxes i bars i països
com Nova York o París o Kabul, per evocar un món distant que batega
tan fort com el que l'autora viu, mentre fa sudokus i beu tequila
d'importació. Tot sense oblidar els seus referents, sobretot
musicals: Bob Dylan, Manel...La corrent del realisme brut d'autors
com Bukowsky o Roger Wolf també hi és present en versos com "Una
canya, un Ducados y dos amics" o "Fems entre petúnies i
cossiols de peones", paraules recomfortants dins aquest
postmodernisme trist que a tots ens amara. L'himne que ens acompanya
no és gens grandiloqüent, ni beu del romanticisme rilkià, més bé
és de vers sincer i senzill com un pètal de fúcsia marcit dins un
karaoke. Antònia Maria posa la lletra a una generació que viu
perduda entre l'oci i la llanguidesa dels diumenges llargs i
ennigulats dins bars plens de penombra. El lector allà beu mentre
pensa com copsar la bellesa, com tancar la papallona dins el pot, com
arribar a l'eternitat i superar el buit en una caravel·la farcida de
versos, amb pirates amb camises de flors estampades...Després es fa
la pregunta retòrica que li brindarà l'autora, a l'endemà de la
bauxa: "Què deiem ahir? Animalades". Tot acaba quan els
amics han marxat i el desamor arriba (ell s'ha casat)
finalment per rebutjar-ho tot (Veste'n lluny).
La tendresa
surt als paratges escrits per Antònia, on l'autora s'arrufa per
allunyar-se del món, "sense memòria com els peixos", per
abandonar-se al camí desvetllat per la poesia, resignada per moments
a viure morta, però amb la il·lusió final que a tots ens recomana:
cal estimar-se. Caldrà doncs estimar també els seus versos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada